
CSL DD, DD Pro i inne zabawki od niemieckiego Fanateca to świetna baza dla adeptów simracingu. Niestety, usterki które czyhają gdy chcemy po prostu oddać się rozrywce (lub treningom(!)) potrafią podnieść zdrowo ciśnienie. Ostatni zakręt, pełne skupienie i nagle kierownica gaśnie. Znajome? Jeśli trafiłeś na ten artykuł to raczej tak. Ale spokojnie – to nie musi oznaczać końca zabawy. Pokażemy krok po kroku, co warto sprawdzić, zanim sprzęt trafi do serwisu. A jeśli mimo wszystko problem wraca, pamiętaj – oferujemy serwis simracingowy i naprawiamy bazy, i obręcze w całej Polsce.
Powody resetowania kierownicy podczas gry
Powodów jest kilka, niektóre możesz rozwiązać samodzielnie i to bardzo szybko, niektóre wymagają interwencji naszego serwisu. Poniżej wyjaśniamy na co zwrócić szczególną uwagę. Co więcej, bardzo podobne rozwiązania możesz zastosować w kierownicach Logitech i Thrustmaster, o czym pisaliśmy w innych artykułach.
1. Kable – USB i zasilanie
Pierwsza rzecz, którą należy sprawdzić, to kable i wtyki. Wydaje się banalne, ale połowa usterek bierze się z tego, że przewód USB albo kabel zasilający nie są do końca wpięte, lub wtyki / gniazda są uszkodzone i mają luzy. Wystarczy, że wtyk siedzi luźno, a sygnał potrafi zanikać przy mocniejszym ruchu kierownicą. Zdarza się też, że fabryczny kabel ma uszkodzoną izolację, a wtedy mikroprzerwy powodują reset bazy. Najprościej jest:
- Obejrzeć czy gniazdo USB-C i zasilające (4 kwadraciki) w bazie nie są wygięte, nie mają jakiegoś brudu w środku;
- Przetestować inny przewód USB-C (najlepiej ekranowany, dobrej jakości, np. od telefonu);
- Kabel zasilający podłączyć bezpośrednio do gniazdka, nie do przedłużacza. Warto podłączać kabel do tego samego gniazdka co komputer / konsolę aby uniknąć różnicy potencjałów.
Uszkodzone okablowanie i wtyki też naprawiamy, nawet jeżeli są pogryzione przez zwierzaka.
Najważniejsze jest aby używać tylko oryginalnych akcesoriów Fanatec. Zasilacz 8Nm za pół ceny z Chin kusi, ale potrafi uszkodzić delikatną elektronikę bazy. Jeśli używasz nieoryginalnego zasilacza, to jest dobry moment aby a) sprawdzić działanie na zasilaczu który był dołączony do zestawu b) nie używać zamienników. Od wypuszczenia CSL DD naprawiliśmy kilkadziesiąt (!) baz które zostały uszkodzone przez kiepski zasilacz.
Jeśli po sprawdzeniu kabli kierownica dalej się rozłącza – to znak, że problem jest głębszy.
Wyślij bazę do naszego serwisu – zrobimy pełną diagnostykę i naprawę.
2. Sterowniki i system
Kolejny klasyk – stare sterowniki. Producent nie bez powodu wypuszcza aktualizacje. Wiele problemów z resetowaniem znika po pobraniu najnowszego pakietu ze strony Fanateca (lub Corsaira). Jeśli grasz na PC, zrób pełny update driverów i firmware bazy. Jeżeli jesteś na konsoli – sprawdź, czy system Xboxa albo PlayStation ma najnowszą wersję oprogramowania. Brzmi nudno, ale często to właśnie brak aktualizacji powoduje wszystkie problemy.

3. Konsola vs. PC
Jeśli grasz tylko na konsoli, przetestuj bazę na komputerze. To szybki sposób, żeby odróżnić problem sprzętowy od programowego. Na PC kierownica działa stabilnie? Wtedy winny jest soft konsoli. Jeśli rozłącza się na obu platformach – sprawa wygląda poważniej i trzeba szukać w samej bazie albo obręczy.
4. Uszkodzony Quick Release (QR) w bazie
No i tutaj zaczynają się ciekawe historie. Quick Release, czyli system szybkiego wypinania obręczy, to piękny wynalazek – ale i częste źródło kłopotów. W bazie Fanateca znajduje się żeńskie gniazdo QR. Wystarczy, że plastikowa osłona pinów pęknie, albo styki się obluzują, i kierownica gubi kontakt. Obejrzyj dokładnie złącze – czy nie ma nadłamanych elementów, czy styki wyglądają na czyste i proste. Jeden uszkodzony pin = potencjalny reset w środku wyścigu.
Ponadto wewnątrz kierownicy jest tzw. slip ring, czyli specjalny rodzaj połączenia który pozwala na przenoszenie sygnałów bez skręcania kabla. W niektórych rewizjach baz występuje wada fabryczna, przez którą taki slip ring ma gorszy kontakt. Dzięki temu, że opracowaliśmy metodę na poprawę fabryki – możemy to naprawić.
Uszkodzony QR to ryzyko zwarcia i uszkodzenia bazy – lepiej nie ryzykować.
Umów naprawę w AudioLabs.pl i odzyskaj pełną sprawność sprzętu.
5. Wyłamane piny w kierownicy
Wyłamane lub wykrzywione piny w kierownicy to jedna z częstszych usterek i prawdziwa zmora każdego kto za każdym razem jeździ na innej obręczy. Obejrzyj dokładnie piny (złote „patyczki”) wewnątrz QR – powinny być idealnie równe. Każde wykrzywienie – lub co gorsza – urwanie pinu to bardzo duże ryzyko na to że pin zostanie w bazie lub spowoduje zwarcie podczas podłączania kierownicy, skutecznie uszkadzając bazę i/lub obręcz. A tego nikt nie chce.

Jeśli jednak piny wyglądają w porządku, a usterka dalej występuje, spróbuj podłączyć inną kierownicę. Bardzo często to właśnie obręcz, a nie baza, ma problem.
Ta usterka występuje nie tylko w CSL DD
Identyczna usterka zdarza się nie tylko w CSL DD, ale również w innych modelach Fanateca. DD Pro korzysta z bardzo podobnych rozwiązań co model CSL – więc naturalnie usterka slip ringu tam też wystąpi. Natomiast w starszym CSL Elite potrafi dojść do zerwania okablowania, a w DD1/DD2 do uszkodzenia WQR – bezprzewodowego Quick Release.
Dobra wiadomość jest taka, że wszystkie modele baz i obręczy (kierownic) naprawiamy w naszym serwisie – sprawdź jak możemy pomóc z Twoją usterką – nie ma sensu tracić kolejnych fast lapów przez awarie.
Mamy nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci rozwiązać problem.
Jeśli jednak potrzebujesz fachowej pomocy, nasi specjaliści są do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami telefonicznie lub przez formularz kontaktowy – szybko znajdziemy rozwiązanie i przywrócimy Twój sprzęt do pełnej sprawności.
Lub zostaw nam opis objawu – zadzwonimy do Ciebie!
Masz pytania? Tu są odpowiedzi.
Dlaczego Fanatec CSL DD rozłącza się podczas gry?
Przyczyną mogą być luźne lub uszkodzone kable USB/zasilające, stare sterowniki, problem z oprogramowaniem konsoli albo uszkodzony Quick Release w bazie lub kierownicy. Niestety, jeśli winne są piny QR albo slip ring wewnątrz bazy, tego nie da się naprawić samodzielnie – potrzebna jest diagnostyka w serwisie.
Czy mogę samodzielnie naprawić Quick Release w Fanatec CSL DD?
Nie. Quick Release to precyzyjne złącze z pinami sygnałowymi i slip ringiem. Próba „naprostowania” wygiętych pinów często kończy się ich złamaniem i zwarciem, które może trwale uszkodzić bazę. W praktyce naprawa wymaga rozebrania bazy i użycia części serwisowych, posiadamy części i duże doświadczenie w tych naprawach.
Fanatec DD Pro / DD1 / DD2 też się resetuje podczas gry – czy to ten sam problem?
Tak, konstrukcja QR jest bardzo podobna w całej rodzinie Fanateca. W CSL DD i DD Pro często psuje się slip ring, w DD1/DD2 zdarzają się awarie bezprzewodowego WQR, a w CSL Elite pękają wiązki przewodów. Objawy są identyczne – kierownica gubi kontakt podczas jazdy. Wszystkie te modele naprawiamy w naszym serwisie.
Co zrobić, jeśli kierownica Fanatec rozłącza się tylko na PlayStation albo Xboxie?
Najpierw upewnij się, że system konsoli ma aktualne oprogramowanie, a sterowniki bazy są wgrane w najnowszej wersji. Jeśli na PC kierownica działa stabilnie, winny bywa soft konsoli.
Czy wymiana kabli USB i zasilacza może rozwiązać problem?
Czasami tak. Luźny kabel USB albo zamienny zasilacz to częsty powód resetów. Ważne, aby używać oryginalnego zasilacza Fanatec – tanie zamienniki z Chin potrafią uszkodzić elektronikę bazy. Jeśli po wymianie kabli problem nadal występuje, źródło usterki leży głębiej.
Czy Fanatec CSL DD można naprawić w Polsce?
Tak. W naszym serwisie w Polsce naprawiamy wszystkie modele Fanateca – od CSL DD, przez DD Pro, aż po DD1/DD2 i CSL Elite. Diagnozujemy i naprawiamy uszkodzone QR, wyłamane piny, slip ringi i elektronikę zasilania. Sprzęt można wysłać kurierem z dowolnego miejsca w kraju.